Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Άρτας σε συνεργασία με τις Δ/ ντριες των σχολείων & τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς των τμημάτων και στο πλαίσιο των δράσεών του στη σχολική κοινότητα υλοποίησε βιωματικά εργαστήρια με τους μαθητές/τριες της Α ΄τάξης του 1ου Γυμνασίου και με τους μαθητές /τριες της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου Κομποτίου.
Με τους μαθητές του 1ου Γυμνασίου η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε στον χώρο του Κέντρου Πρόληψης και είχε θέμα: «Κατανόηση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού και των τρόπων αντιμετώπισης του».
Στόχοι της δράσης ήταν:
Να κατανοήσουν οι μαθητές το φαινόμενο του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο
Να ασκηθούν σε δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων/ αρνητικών καταστάσεων. Έγινε ένα δίωρο εργαστήρι με τους μαθητές κάθε τμήματος της Α΄ τάξης. Συνολικά τρία τμήματα. Συνολικός αριθμός μαθητών: 59
Υπεύθυνες παρέμβασης: κ. Μπακέλα Μαρία & κ. Φλώρου Σπυριδούλα/ Κοινωνικοί Λειτουργοί- Στελέχη Πρόληψης
Με τους μαθητές της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου Κομποτίου έγινε ένα δίωρο εργαστήρι σε κάθε τμήμα, συνολικά δύο τμήματα και η παρέμβαση είχε θέμα: «Διαδικτυακή παραπλάνηση». Συμμετείχαν συνολικά 36 μαθητές.
Στόχοι της δράσης ήταν:
Να ορίσουμε την διαδικτυακή παραπλάνηση
Να μιλήσουμε για τους λόγους που κάνουν κάποιον ευάλωτο στο να πέσει θύμα παραπλάνησης και διαδικτυακού εκφοβισμού.
Υπεύθυνες παρέμβασης: κ. Κομηλάγιου Θεοδοσία/ Κοινωνιολόγος & Μπακέλα Μαρία/ Κοινωνική Λειτουργός- Στελέχη Πρόληψης
Ευχαριστούμε τις Δ/ ντριες και τους εκπαιδευτικούς για την πολύτιμη συνεργασία τους, καθώς και τους μαθητές για την ενεργή συμμετοχή τους.
Η 6η Μαρτίου καθιερώθηκε ως η ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού.
Η βία μεταξύ των ανηλίκων είναι ένα φαινόμενο συνεχώς επιδεινούμενο τα τελευταία χρόνια και σε ορισμένες περιπτώσεις λαμβάνει ακραίες διαστάσεις.
Εάν αναλογισθούμε πιθανές αιτίες επιδείνωσης του φαινομένου μπορούμε να αναφερθούμε στην περίοδο της πανδημίας με τον κοινωνικό εγκλεισμό που πυροδότησε αίσθημα ανασφάλειας για την αντιμετώπιση της υγιειονομικής κρίσης. Επρόκειτο περί ασύμμετρης απειλής και ήταν μία πρώτη «βεβαιότητα» που κατέρρευσε με πάταγο.
Ο «αόρατος κίνδυνος» του κορονοϊού δημιούργησε μέγιστη απειλή για την ύπαρξη όλων μας και ακολούθησε ο πόλεμος στη γειτονιά μας, στα Βαλκάνια που κατέρριψε μία άλλη «βεβαιότητα» σε σχέση με την ειρήνη και την ασφάλεια όλων των ευρωπαϊκών κρατών. Η σύρραξη στη Γάζα επεξέτεινε την ανασφάλεια στην ανατολική μεσόγειο.
Ακολούθησε η οικονομική ύφεση εξαιτίας των πολεμικών συγκρούσεων η οποία σε συνδυασμό με την ανεργία και την αβεβαιότητα για ομαλή επαγγελματική αποκατάσταση δημιούργησε επιπλέον βάρος στην ήδη επιβαρυμμένη ψυχολογία των πολιτών.
Μέσα σ’ αυτόν τον κυκεώνα της κατάρρευσης των βεβαιοτήτων η ελληνική οικογένεια άρχισε να κλυδωνίζεται επικίνδυνα με άμεση αντανάκλαση και συναισθηματικό αντίκτυπο στον ψυχισμό των παιδιών και των εφήβων.
Επιπλέον η βία κατακλύζει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είτε ως λεκτική έκφραση, είτε ως έλλειψη ιδεολογικών στόχων και πλήρους αμφισβήτησης αξιών κάθε είδους. Αξίες όπως είναι η αποδοχή, η αλληλεγγύη, ο σεβασμός του άλλου, η ενσυναίσθηση, η προσφορά, η αλληλοκατανόηση και τόσα άλλα.
Η κοινωνικοποίηση του νέου ατόμου ξεκινάει από τον στενό πυρήνα της οικογένειας όπου σφυρηλατούνται το αίσθημα του ανήκειν, της ασφάλειας, της αγάπης, της αλληλεγγύης και της αποδοχής.
Συνεχίζεται στο σχολείο- πέρα από την μάθηση- στον τομέα τον παιδαγωγικό, όπου διαμορφώνονται νέες προσωπικότητες από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, συνεχίζεται στην δευτεροβάθμια και ολοκληρώνεται στην τρίτη βαθμίδα.
Στην προσπάθεια, λοιπόν, κοινωνικοποίησης του ατόμου συμμετέχει πρωτίστως η οικογένεια και συνηγορεί ο εκπαιδευτικός κάθε βαθμίδας.
Η πλήρης και αρμονική συνεργασία γονιών και εκπαιδευτικών δύναται να φέρει εξαιρετικά αποτελέσματα στην πρόληψη φαινομένων ακραίας συμπεριφοράς με βίαιο πρόσημο συνεπικουρούμενη από την τοπική κοινότητα σε πολλούς τομείς π.χ. ασφάλειας, ψυχαγωγίας και ποιότητας ζωής.
Στην περίοδο που διανύουμε το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Άρτας σε συνεργασία με την Διεύθυνση Α΄/θμιας Εκπαίδευσης, ολοκλήρωσε ένα δεύτερο κύκλο σεμιναρίου σε εκπαιδευτικούς με θέμα ακριβώς τον σχολικό εκφοβισμό.
Συμμετείχαν 22 εκπαιδευτικοί σε δύο κύκλους με θεματική ενότητα την Πρόληψη & αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας, διαδικτυακού εκφοβισμού & εξαρτήσεων.
Έγινε προσπάθεια συγκρότησης ομάδων γονέων από αντίστοιχα σχολεία από τα οποία προέρχονταν οι εκπαιδευτικοί έτσι ώστε για το ίδιο θέμα σε συνάρτηση και με τις δράσεις εντός του σχολείου να πραγματοποιηθεί μία καθολική παρέμβαση που θα απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Δυστυχώς οι γονείς δεν προσέφεραν λίγο από τον πολύτιμο χρόνο τους (ένα δίωρο εβδομαδιαίως για οκτώ συνολικά συναντήσεις) και το σεμινάριο που απευθυνόταν σε εκείνους δεν πραγματοποιήθηκε λόγω ιδιαίτερα μικρής ανταπόκρισης στις δηλώσεις συμμετοχής. Υπήρξαν γονείς εξαιρετικά πρόθυμοι για το σεμινάριο, αλλά ο αριθμός ήταν περιορισμένος.
Είναι γεγονός ότι η διαπαιδαγώγηση των νέων δεν αφορά μόνο τους γονείς ή μόνο τους εκπαιδευτικούς. Αφορά και τους δύο σε πλήρη εναρμόνιση και συνεργασία και αφορά επίσης και την πολιτεία σε τοπικό επίπεδο ( τοπική αυτοδιοίκηση α΄& β΄ βαθμού) π.χ. σε περιβαλλοντικές παρεμβάσεις βελτίωσης της ποιότητας ζωής (φωτισμός, δενδροφύτευση κ.α.), δημιουργίας χώρων άθλησης και ψυχαγωγίας (π.χ. γήπεδα & πλατείες).
Η συνεργασία όλων των ανωτέρω και με την βοήθεια και συμπαράσταση των ειδικών είναι δυνατόν να φέρουν αποτελέσματα πριν είναι αργά.
Το Κέντρο Πρόληψης έχει την γνώση και τα εργαλεία και διοργανώνει σεμινάρια και δράσεις εντός της σχολικής κοινότητας σε πλήρη εναρμόνιση με τις ανάγκες γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών με τελικό στόχο την ενίσχυση των γονιών στον γονεϊκό τους ρόλο και των εκπαιδευτικών στον παιδαγωγικό τους -ιδιαίτερα σημαντικό- ρόλο.
Οι καιροί ου μενετοί.
Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Άρτας, στο πλαίσιο των προγραμμάτων του στην εκπαιδευτική κοινότητα & μετά από αίτημα της Δ/ντριας κα Τόλη Γεωργίας, του Γενικού Λυκείου Νεοχωρίου υλοποίησε 3ωρη βιωματική παρέμβαση στους μαθητές Α΄,Β΄,Γ΄ Λυκείου με θέμα: «Η παλέτα των συναισθημάτων..»
ΣΚΟΠΟΣ της παρέμβασης ήταν να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές:
-να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα
-να εντοπίσουν συναισθήματα που είναι κοινά σε όλους
-να καταλάβουν ότι αυτά που λένε και κάνουν επηρεάζουν τα συναισθήματα των άλλων & την συμπεριφορά τους
-να διαπιστώσουν πως οι άνθρωποι τείνουν να χρησιμοποιούν εξαρτησιογόνες ουσίες ως ενίσχυση σε περιπτώσεις χαμηλής αυτοεκτίμησης και μη αποδεκτών συναισθημάτων
Συντονίστριες της παρέμβασης: κ. Μπακέλα Μαρία & κ. Φλώρου Σπυριδούλα/ Κοινωνικοί Λειτουργοί
Ευχαριστούμε πολύ τους μαθητές για την ενεργή συμμετοχή και το ενδιαφέρον τους καθώς την Δ/ντρια κα Τόλη Γεωργία & τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την άψογη συνεργασία!
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ : ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ «Ας μιλήσουμε επί της ουσίας»
ΣΤΙΣ ΕΠΑΣ ΣΧΟΛΕΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΟΑΕΔ (ΔΥΠΑ)
Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Νομού Άρτας, στο πλαίσιο των προγραμμάτων του στην εκπαιδευτική κοινότητα, συνεχίζει την υλοποίηση βραχείας παρέμβασης Πρόληψης στους μαθητές των Σχολών Μαθητείας του ΟΑΕΔ με τίτλο: «Ας μιλήσουμε επί της ουσίας».
Το σχολικό έτος 2023 -2024 πραγματοποίησε:
Α) σε 5 τμήματα του Α΄ και του Β΄ έτους, 3ωρη παρέμβαση σε κάθε τμήμα.
Β) ενημέρωση στον Σύλλογο Εκπαιδευτικών για τη φιλοσοφία της Πρόληψης & για το πρόγραμμα που εφαρμόζει στους μαθητές.
Για το περιεχόμενο του προγράμματος έλαβε υπόψη δύο παράγοντες:
-ότι οι νέοι αυτής της ηλικίας πολλές φορές υιοθετούν και συντηρούν μύθους γύρω από τη χρήση ουσιών, οι οποίοι ενδέχεται να επηρεάζουν τη στάση και τη συμπεριφορά τους απέναντι στις ουσίες
-ότι οι πληροφορίες ή οι γνώσεις των παιδιών προέρχονται από ελεύθερες συζητήσεις ή τα Μ.Μ.Ε. και ενδέχεται να είναι συγκεχυμένες, γεμάτες συναισθηματισμούς ή υπερβολικές.
ΣΤΟΧΟΙ της παρέμβασης:
-η ελεύθερη έκφραση ερωτημάτων για θέματα χρήσης ουσιών και η παροχή έγκυρης πληροφόρησης
-η άρση μύθων γύρω από τις ουσίες, τη χρήση και τον τρόπο ζωής που τη συνοδεύει
-ο προβληματισμός για τις πραγματικές αιτίες και τα προβλήματα που βρίσκονται πίσω από τη χρήση
-ο προβληματισμός για θετικές επιλογές και πηγές βοήθειας
-η έκφραση αιτήματος βοήθειας
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
-Οι απόψεις, τα πιστεύω και η πραγματικότητα για τη χρήση ουσιών
-Η εξάρτηση
-Οι λόγοι που οδηγούν τους νέους στη χρήση ουσιών
-Πηγές βοήθειας
ΜΕΘΟΔΟΣ – ΤΕΧΝΙΚΕΣ
Για την επεξεργασία των θεμάτων χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι ενεργητικής μάθησης
-η συζήτηση
-η δουλειά σε μικρές ομάδες
Θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι το σύντομο αυτό πρόγραμμα είναι απαραίτητο για να ξεκαθαριστούν θέματα που αφορούν τους μύθους γύρω από τις ουσίες.
Μέσα από τη συζήτηση οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν θέματα που τους απασχολούσαν ιδιαίτερα, όσον αφορά τη χρήση ουσιών, αλλά και να εκφράσουν ελεύθερα και να συζητήσουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί το πρόβλημα της χρήσης ουσιών, το οποίο παρακολουθούν να γίνεται διαρκώς εντονότερο γύρω τους.
Υπεύθυνες του προγράμματος για το Κέντρο Πρόληψης ήταν τα στελέχη: κ. Μπακέλα Μαρία-Κοινωνικός Λειτουργός και η κ. Κωστούλα Μαρία -Ψυχολόγος/Στέλεχος ΕΣΠΑ.
Με την ολοκλήρωση της Παρέμβασης Πρόληψης «Ας μιλήσουμε επί της ουσίας» στους μαθητές του Α΄ και Β΄ Κύκλου των Σχολών Μαθητείας του ΟΑΕΔ, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε για την άψογη συνεργασία στη διεξαγωγή του Προγράμματος την Διευθύντρια κα Μιχάλη Ελένη.
Ευχαριστούμε επίσης τους εκπαιδευτικούς και το διοικητικό προσωπικό των Σχολών για τη διευκόλυνση, καθώς επίσης τους μαθητές για το ενδιαφέρον, τη συμμετοχή και τη ζωντάνια με την οποία συνεργάστηκαν μαζί μας.